Seuran historia

Viipurin Reippaan juuret yltävät aina vuoteen 1891, jolloin seura perustettiin Viipurissa. Voimisteluyhdistys Reipas aloitti toimintansa nopeasti ja 26.9. pidetystä perustavasta kokouksesta jo neljän päivän päästä harjoiteltiin kansakoulun juhlasalissa. Nimen vaihtumisen, Voimisteluyhdistys Reippaasta Viipurin Reippaaksi, tarkkaa ajankohtaa tai syytä ei ole tiedossa, mutta 1900-luvun alusta löytyy viittauksia molempiin nimiin, jolloin jälkimmäisen katsotaan vakiintuneen. (Heinonen 1995, 8-10)

Tietoa ei ole siitä, miksi voimistelun erikoisseuraksi perustettu Reipas laajensi toimintaansa muihin lajeihin niin nopeasti. Jo ensimmäisenä talvena seura järjesti yleiset hiihtokilpailut. 1910-luvulle tultaessa Reippaasta oli kasvanut jo yli toistakymmentä lajia kattavaksi, maamme ensimmäiseksi voimistelun ja urheilun suurseuraksi. Seuralta löytyi sekä voimistelijoita että urheilijoita, jotka olivat suomen parhaimmistoa, tuoden menestystä seuralle aina Olympialaisista asti.  (Heinonen 1995, 13, 23-25)

”Viipurin Reipas oli tullut lahtelaiseksi reippain ottein”

Syksyllä 1939 urheiluseuratoiminta lamaantui Viipurissa ja myös ”reipaslaiset” hajaantuivat ympäri maata. Muutaman vuoden ajan toimintaa Viipurin Reippaan alla tapahtui monessa eri kaupungissa kuten Helsingissä ja Lahdessa. Rauhallisina aikoina toiminta palautui hetkeksi myös Viipuriin. Sotavuosien jälkeen seuran toiminta alkoi kuitenkin keskittyä Lahteen ja vuoden 1951 seuran vuosikokouksessa Viipurin Reippaan kotipaikaksi vaihdettiin Lahti. (Heinonen 1995, 50-56)

1900-luvulla monen lajin yleisseurassa oli jaostoja mm. suunnistuksessa, hiihdossa, jalkapallossa, jääpallossa ja jääkiekossa. Myöhemmin jaostot ovat erkaantuneet omiksi seuroikseen ja Viipurin Reipas on päätynyt takaisin juurilleen, eli voimistelun erikoisseuraksi. (Heinonen 1995, 264-265) Seuran monilajisuudesta ja suosiosta muistuttavat yhä Lahdessa toimintaa jatkavat suuret seurat kuten Kiekkoreipas (nyk. Pelicans juniorit), Fc Reipas ja Lahden Reipas. (Virtanen, 2018)